zondag 10 maart 2013

Ingewikkelrok


Ha Vera,

Geen benen? The horror! Aan de andere kant, who needs legs als je Vera op speeddial hebt staan. Ik zie het helemaal voor me: Zo’n beenloze vriendin belt jou met een druk gebloemde pantalon in het vizier. Jij zou deze dierbare, vakvrouw als je bent, in vijf minuten kunnen wijsmaken waarom precies deze broek haar op het lijf geschreven is… van je vrienden moet je het hebben.

Net als jij ben ik een verschrikkelijke raadgever bij modeaankopen. Vraag maar aan mijn vriendin die ik met liefde een té felle, veel te dure trainingsbroek heb laten afrekenen nadat ze me toch echt twee keer had gevraagd of het wel zo’n goed idee was. Of een collega die het stellige voornemen had deze reis eens geen geld uit te geven, en dan een niemendalletje uit het rek trekt met de tekst: “Ja maar deze is maar vijf pond, en die hebben ze in Nederland nergens.” Mijn ruggengraat is dan ook even zoek, want ik zie in haar ogen dat ze ‘m echt nodig heeft. En hoe lekker is het om dan ‘s avonds tijdens de borrel het van-mwa-naar-essentieel-gesprek nog een paar keer te herhalen. Female­ bonding in optima forma!
Ik ben dus geen goede budget-coach, maar ook als personal stylist ben ik een rampzalig raadgever. Want als mensen blij worden van een kledingstuk, hoe afzichtelijk ook, dan ben ik de laatste om te zeggen dat het ze niet staat.

Ik vind dat mode niet iets zou moeten zijn wat op één bepaalde manier hoort en maar door een enkeling goed begrepen wordt. In mijn ideale modewereld draagt iedereen (in vrije tijd) precies waar hij trek in heeft. Waarom zou je een trouwjurk maar één dag mogen dragen? En wie bepaalt hoe wit té wit is als je met blote benen rokjesdag wilt vieren? De straten zouden ervan opleven, dat geloof ik echt! De smakelozen van deze wereld doen het al een tijdje, nu de mensen nog die zo vaak voor veilig gaan… zoals ikzelf.

Een week geleden bijvoorbeeld, heb ik een rok gepast bij een vintage winkel. Een lange zwarte, gebloemde, wijde wikkelrok. Ik had meteen twee outfits bedacht. Een geklede en eentje voor die lange zomeravonden die we nog tegoed hebben. Multifunctioneel dus, maar toch ik heb die rok nog niet gekocht. Ik denk er al een week aan, maar ik vrees met beide outfits te veel op te vallen en die rok dus nooit te gaan dragen, wat natuurlijk een doodzonde is in een jaar als dit.
Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat dit jaar misschien wel een zegen is. Dat ik juist die stukken moet kopen die een beetje kleur geven aan mijn kast. FashionReset, right?! Wat ik koop, moet ik consumeren. Wie weet kom ik er zo achter dat er toch een diva in mij schuilgaat. En als er één schaap over de dam is…
Oké Vera, je hebt me overtuigd! Ik bel meteen of ze de rok voor me apart leggen, volgende week ga ik hem halen! Je bent echt een goede vriendin <3

Liefs
Jeanine

Geen opmerkingen: